Enthousiaste ensemble-instructeur gezocht
Voor onze levendige en jeugdige Showband zijn wij op zoek naar een ensemble-instructeur met een hart voor jongeren. Onze Showband bestaat uit een enthousiaste groep jeugdleden van 8 tot 30 jaar en zij spelen:
- Trompet | Mellofoon | (Schuif)trombone | Bariton | Sousafoon
- Dwarsfluit | Marching bells
- Snare drum | Bass drum | Quint toms | Cymbals
Ons repertoire bestaat uit bekende nummers die voor zowel publiek als muzikant een feest zijn. Denk hierbij aan nummers zoals Celebration (Kool & the Gang), Clocks (Coldplay), Bad guy (Billie Eilish) en Drag Me Down (One Direction),
“MUZIEK MAKEN IN EEN BAND LEERT KINDEREN NIET ALLEEN SAMEN SPELEN,
MAAR OOK ONTDEKKEN, LUISTEREN EN GROEIEN –
HET GEEFT ZE EEN PLEK WAAR ZE SAMEN DURVEN TE STRALEN.”
Onze Pedagogische Visie
Muziek maken is een krachtig middel om jezelf te uiten en persoonlijk te ontwikkelen. In een showband-omgeving leer je niet alleen muziek te maken, maar ook om samen te werken, te communiceren, om te gaan met uitdagingen en verschillen en om je talenten te ontdekken. Voor al onze instructeurs, begeleiders en vrijwilligers is het essentieel dat zij zich kunnen verplaatsen in de leefwereld van de (jeugd)leden. Inclusie is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Elk lid ongeacht achtergrond, ontwikkelingsfase, ervaring of muzikale vaardigheid, moet zich welkom voelen en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. De kracht van onze inclusieve showband is dat alle leden van elkaar leren en zich onderdeel van een geheel voelen. Ieder lid brengt zijn eigen talenten, leerbehoeften en uitdagingen mee. Door alle leden de juiste begeleiding te bieden, groeit hun zelfvertrouwen
en motivatie. Als een lid zich begrepen en gewaardeerd voelt, durft het zichzelf te zijn en te experimenteren. Dit draagt niet alleen bij aan hun
muzikale ontwikkeling, maar ook aan algemene ontwikkeling. Door elk lid te benaderen vanuit zijn of haar eigen kracht en mogelijkheden, wordt de showband een plek waar iedereen zich veilig voelt, fouten durft te maken en leert samenwerken met anderen. Wij zijn er van overtuigd dat dat de basis is om samen onze muzikale prestaties naar een hoger niveau te tillen.
“MUZIEK MAKEN VERRIJKT DE ONTWIKKELING, BEVORDERT COGNITIEVE EN
SOCIALE VAARDIGHEDEN, VERSTERKT ZELFVERTROUWEN, EN BIEDT EEN
KRACHTIGE UITLAATKLEP VOOR CREATIVITEIT EN EMOTIE.”
De Ensemble-instructeur
Als ensemble-instructeur ben je meer dan een muzikale leider; je bent een mentor en rolmodel. Door aandacht te besteden aan de diverse behoeften van elk lid, creëer je een omgeving waarin zij niet alleen muzikaal, maar ook persoonlijk kunnen groeien. Je maakt het verschil door elk lid de kans te geven om te schitteren in zijn of haar unieke rol binnen de showband. Jouw doel is niet alleen om de muzikale vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om een veilige en inclusieve omgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Je zorgt ervoor dat alle leden, ongeacht hun achtergrond, ervaring of muzikale vaardigheden, zich welkom voelen in de showband.
Concreet betekent dit:
- Muzikale instructie geven aan de leden in verschillende instrumenten;
- Repetities voorbereiden en leiden, rekening houdend met het niveau en de leerstijl van de individuele jeugdleden;
- Jeugdleden stimuleren in hun muzikaliteit en creativiteit door middel van (op maat gemaakte) oefenprogramma’s en gezamenlijke repetities;
- Samenwerken met andere instructeurs, begeleiders en vrijwilligers;
- Feedback geven op een opbouwende, positieve manier die aansluit bij de beleving van de jeugdleden;
- Een inclusieve en positieve groepsdynamiek bevorderen, waarin jeugdleden respect voor elkaar ontwikkelen.
Je begrijpt de ontwikkelingsfasen van kinderen/jongeren en kunt inspelen op hun behoeften en mogelijkheden. Je hebt een luisterend oor voor alle leden en toont interesse in hun ideeën, gevoelens en wensen. Je bedenkt innovatieve manieren om muzikale concepten te introduceren en om te gaan met uitdagingen tijdens de repetities. Je geeft leden de tijd om in hun eigen tempo te leren en groeien, zonder te veel druk uit te oefenen. Je communiceert duidelijk, zowel met leden als met ouders/verzorgers. Je kunt omgaan met verschillen en zorgt ervoor dat elk lid de aandacht en begeleiding krijgt die hij/zij nodig heeft.
Opleiding en Ervaring:
- Een (afgeronde) muziekopleiding is een pré;
- Aantoonbare ervaring in het werken met jongeren in een muzikale context;
- Ervaring met verschillende muziekinstrumenten en genres.
Wat wij bieden:
- Een marktconforme vergoeding, mede gebaseerd op kennis en ervaring.
“IN MUZIEK ZIJN ER GEEN GRENZEN, ALLEEN MOGELIJKHEDEN OM SAMEN TE GROEIEN”
Meer informatie?
Repetitie tijden
Vrijdagavond 19.00- 21.30 uur
Repetitie-locatie
DAP Muziekcentrum
Schorpioenstraat 6
7323 AK Apeldoorn
Contactpersoon
Albert Gerritsen
06-30494518
voorzitter@dapapeldoorn.nl